Kāpēc nepieciešami bērnu laukumi skolu tuvumā
Rotaļu laukumi ir veikuši garu attīstības ceļu no ierastajām pāris atsevišķām ierīcēm – smilšu kaste, slīdkalniņš, un šūpoles līdz fantāziju rosinošiem spēļu laukumiem, kas sastopami mūsdienās gan parkos, gan bērnudārzos un daudzās citās vietās.
Noslogotākie spēļu laukumi atrodami skolas tuvumā, vai pat skolas teritorijā. Tomēr liela daļa šo laukumu ir fiziski un morāli novecojuši, kas ne tikai tehniski ir jāuzlabo, bet arī jāpārveido funkcionāli, veidojot tos bērniem pievilcīgākus un pieejamākus, lai rosinātu bērnu interesi turp doties un aprīkojumu izmantot. Lielās noslodzes dēļ laukumiem ir nepieciešamas daudz biežākas apkopes un atsevišķu detaļu nomaiņa nekā, piemēram, aprīkojumam daudzdzīvokļu māju pagalmos.
Spēļu laukumiem skolā ir liela nākotne, ar labu laukumu izveidi ir iespējams ieguldīt bērnu fiziskajā un emocionālajā attīstībā. Pieaugušo uzdevums ir izveidot un piedāvāt bērniem kvalitatīvu aprīkojumu, kas ir radīts to priekam, pārējo jau bērni izdarīs paši.
Rotaļas veicina bērnu attīstību
Mūsdienu bērnu attīstības eksperti izprot, kāpēc konstruktīvi un izdomu bagāti rotaļu laukumi ir tik ļoti svarīgi bērnu attīstībai. Veiksmīgs rotaļu laukuma dizains veicina fiziskās un sociālās aktivitātes.
Izmantojot spēļu laukumu aprīkojumu, bērni attīsta plaša diapazona fiziskās un emocionālās spējas. Bērniem spēlējoties kopā ar vienaudžiem bez pieaugušo līdzdalības, dod iespēju izspēlēt lomu spēles un iejusties dažādos tēlos, būt spontāniem un radošiem. Rāpšanās aprīkojums, kas pieaugušajam šķiet kā pievilcīga labi konstruēta rotaļu ierīce, bērnam tā var būt kā klints siena ar pils torni virsotnē. Rotaļu aprīkojums bērnam var būt kā džungļi, no kuriem tam ir jātiek ārā, cīnoties ar ceļā sastaptiem zvēriem. Vai tik pat labi ierīce var kalpot kā kādas videospēles vizualizācija.
Kas bērniem patīk
Bērnus interesē ierīces, kurās var rotaļāties vai vingrot kopā ar draugiem. Mazākiem bērniem patiks ierīces, kas labi rosina fantāziju. Lielākiem bērniem patiks ierīces ar lielāku izaicinājumu, kas ļauj pārvarēt bailes un pārbaudīt fiziskās spējas. Būtiski atcerēties, ka pusaudžiem ir svarīgi neizskatīties bērnišķīgi, tādēļ klasiska stila un vienkārši elementi netiks izmantoti. Tā vietā noderīgi būs moderna dizaina ierīces ar lielāku izaicinājumu.
Bērniem nav saistošas individuālās ierīces skolas pagalmā, ja to nav iespējams lietot kopā ar draugiem. Piemēram, lai izmantotu trošu ceļu, ir jāgaida rindā. Dažkārt lielāki bērni aizņem vietu uz nelielām ierīcēm, tādā veidā mudinot agresīvas hierarhijas attīstību.
Viena no lielākajām problēmām, ar ko saskaras skolas rotaļu laukumu projektētāji, ir ierobežotā vieta. Iemesls meklējams laikā, kad skolas tika celtas, tāpēc plašiem un mūsdienīgiem spēļu laukumiem vieta netika paredzēta. Pētījumi liecina, ka daudziem bērniem starpbrīžos nemaz nepatīk doties uz esošajiem rotaļu laukumiem pie skolas, jo tie nav vienlaicīgi pieejami lielam bērnu daudzumam un nerosina vēlmi tajos spēlēties.